RUB » Service facilities » ZFA » German as a Foreign Language » Study-accompainying courses

Contact

Anja Häusler
Fon +49(0)234-32-23929
E-Mail: Anja Häusler

Weiterlesen


Languages for Specific Purposes Engineering Sciences- B2/C1

Course offered in WiSe 2023/24
5 CPs

- Montag, 16.15 bis 19.30 Uhr
- ab dem 23.10.2023
Room: to be announced(Unistr. 90)


Languages for Specific Purposes Biology and Biotechnology - B2+

Course offered in WiSe 2023/24
3 CPs

- Tuesday, 08.30 to 10.00
- from 10.10.2022 on behalf of the Faculty
Room: to be announced


Languages for Specific Purposes Economic Sciences - B2.2/C1.1

Course offered in S0Se 2024
5 CPs

next round in SoSe 2024
Room: to be announced(Unistr. 90)


Languages for Specific Purposes Medicine - B2+

Course offer on request
Room: online


Languages for Specific Purposes DaF

The Language for Specific Purposes courses offered by the Department of German as a Foreign Language are primarily aimed at international and exchange students, doctoral researchers and visiting scholars. The individual modular structure provides flexibility in terms of both time requirement and location.

The overall concept is based on the results of the project work from 2006 to 2018 as part of the DAAD projects BELinDA, PROFIN and PROFIS and the BMBF project "Ins Studium International" (InStudies).

As a follow-up step and for the sustainable implementation of study strategies in the academic interculturally divergent context, a media-supported subject language curriculum was developed in 2014 - 2016 within the framework of inSTUDIES. The focus of individual modules as well as the blended learning model is on teaching relevant, subject-specific language skills in authentic communication situations in specialised studies.

Currently, technical language modules and technical language strategy training are offered from level B2.1:

  • Languages for Specific Purposes Engineering Sciences

  • Languages for Specific Purposes Economic Sciences

  • Languages for Specific Purposes Legal Sciences

  • Language support in the medical studies programme

  • Languages for Specific Purposes in the STEM subjects within the framework of Studienbrücke

  • Languages for Specific Purposes Biology for students of the Faculty of Biology and Biotechnology

  • Modul „Fachsprachliche Kommunikation im Schulkontext“ with a focus on STEM subjects within the framework of „LehrkräftePLUS“

  • Modul „Deutsch im Bildungskontext B2+“ within the framework of the internationalisation project „Professional School of International Education“ (PiStE)“


  • The transition from secondary to higher education and from higher education into the world of work has been a focus of methodological and didactic work in the context of language learning for specific purposes since 2017. The third stage of the concept focuses primarily on restructuring and expanding the preparatory specialist language modules in German as a foreign language, in particular by introducing the specific challenges of specialist language learning and providing targeted career orientation for university graduates.


    Lectures and publications (excerpt):


    • Häusler, Anja; Weber, Dirk; Michelini, Juliane (2023): Fachsprachliche Unterstützung für internationale Studierende der MINT-Fächer. Ein Kurskonzept zur Vermittlung fachspezifischer Lern- und Studierstrategien. In: Jubiläums-Doppelheft von Fremdsprachen und Hochschule (Heft 99/100) (eingereicht)

    • Häusler, Anja; Michelini, Juliane, Bratzadeh, Nasslie (2023): Berufliche Kommunikation im Kontext Schule – Lehrkräfte Plus Bochum. In: Netzwerk Lehrkräfte Plus Nordrhein-Westfalen: Lehrkräfte Plus: Universitäre Qualifizierungsprogramme für internationale Lehrkräfte mit und ohne Fluchterfahrung in NRW. Konzepte - Analysen - Erfahrungen. (S. 94-111)

    • Häusler, Anja; Michelini, Juliane, Bratzadeh, Nasslie (2023): Berufsqualifizierende Sprachausbildung von Lehrkräften mit Fluchthintergrund im Rahmen des Programms Lehrkräfte Plus. (Workshop, 17.03.2023). Wien. 39. ÖDaF-Jahrestagung

    • Häusler, Anja; Vanderbecke, Marie (2022): Du kannst besser Deutsch und ich Mathematik. Sprachbewusstheit unter DaF-Aspekten in der Qualifizierung von Fachlehrkräften mit Fluchthintergrund fördern. (Vortrag, 16.08.2022, nicht veröffentlicht). Wien. XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT 2022).

    • Häusler, Anja; Weber, Dirk (2021): Task-based-learning via Moodle am Beispiel eines Unterrichtsmodells für internationale Studierende in den Ingenieurwissenschaften. (Vortrag, 04.03.2021, nicht veröffentlicht). Darmstadt: 32. AKS-Tagung an der Technischen Universität Darmstadt.

    • Häusler, Anja; Michelini, Juliane (2020): Vermittlung von fachsprachenspezifischen Studier- und Lernstrategien im Blended Learning-Format: Implementierung eines Unterrichtsmodells für internationale Studierende an der Ruhr-Universität Bochum. (Vortrag, 02.09.2020, nicht veröffentlicht). Bozen: Languages for Specific Purposes in Higher Education an der Freie Universität Bozen.

    • Dahlhaus, Barbara; Häusler, Anja; Michelini, Juliane (2019): Fachsprache Technik. Unterrichtsmodell für studienbegleitende Lehrveranstaltungen. Bochum. Ruhr-Universität Bochum. https://d-nb.info/1209235943

    • Dahlhaus, Barbara unter Mitarbeit von Häusler, Anja; Kleff, Sabine und Stauch-Niknejad, Barbara (2008): Studienbegleitung für ausländische Studierende an der Ruhr-Universität Bochum: Ein dreisemestriges Modell. Bochum. Ruhr-Universität Bochum.